یک برند و هویت بصری قدرتمند می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب و کار و بیزینس شما داشته باشد. این خود می تواند دلیل مهم بودن هویت بصری برند باشد. یکی از نکات بسیار مهم در طراحی هویت بصری برند شناخت مخاطبین هدف است. قبل از شروع هر کاری شما باید نوع مخاطبین کسب و کار خود را بشناسید و بعد شروع به ساخت هویت بصری برند خود کنید. هویت بصری برند شما باید متناسب با نوع مخاطبین تان باشد.

تعریف هویت بصری

گاه دیده می شود تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود که این موضوع به کلی اشتباه است. دقت داشته باشید هریک از موارد فوق تعاریف مختلف دارند. درکی که جامعه و حتی دنیا از یک سازمان یا شرکت دارند را برند می گوییم. به فعالیت های سازمان که برند را شکل می دهد، برندینگ یا برندسازی گوییم و در نهایت هویت بصری تمامی عناصر برند را پوشش میدهد که برند با آن ها ایجاد شده است تا تصویر سازی خوبی در ذهن مخاطب از سازمان داشته باشد.

اگر دقت داشته باشید هنگامی که یک فرد عادی وارد رستوران یا هتلی شود، چندان مورد توجه پرسنل و مدیریت مجموعه قرار نمیگیرد. اما اگر یکی از سوپر استار ها وارد مکانی شود همه با افتخار و تشریفات، پذیرای حضورش خواهند شد. بنظرتان دلیل چیست؟ علت هویتی است که برای افراد در جامعه، متفاوت تعریف شده است. سوپر استار به نوعی با حرفه، استایل، جایگاه و محبوبیت اجتماعی هویت بصری را ایجاد کرده است که در هرکجا شناخته شده و مورد توجه قرار می گیرد. اما یک فرد عادی به جنبه ظاهری، هیچ وجه تمایز شاخصی نسبت به سایر افراد ندارد که بتوان به آن هویت بصری گفت.

با توجه به تعریف بالا اکنون بهتر می توان تعریف کاملتری از هویت بصری ارائه داد. آنچه را که مخاطب در نگاه اول از یک برند می بیند با کیفیت محصول و خدمات مرتبط می سازد که هویت بصری و یا به انگلیسی (Visual Brand Identity) شکل می گیرد. این هویت بصری هرچقدر قدرتمند باشد باعث وفاداری مشتری خواهد شد و مجموعه به عنوان یک برند به مخاطب معرفی می شود.

هویت بصری برند چیست؟

هنگامی که شما هویت بصری برند خود را طراحی می کنید در واقع ارزش های برند خود را در قالب عناصر بصری در جهت معرفی کسب و کار خود عرضه می کنید. این می تواند در معرفی برند شما بسیار تاثیرگذار باشد.

هویت بصری برند شامل چه عناصری است؟

۱- طراحی لوگو
۲- کارت ویزیت
۳- ست اداری
۴- بروشور
۵- کاتالوگ
۶- طراحی بسته بندی محصولات
۷- وبسایت
و …

چرا هویت بصری برند مهم است؟ ۵ دلیل اهمیت هویت بصری برند برای کسب و کار

۱- هویت و پیام سازمان را منتقل می کند.
هویت بصری برند هویت و پیام سازمان را به مخاطبین به بهترین شکل به مخاطبین ارائه می دهد. هویت برند عبارت است از تجسم بصری ارزش ها و “شخصیت” برند شما.

طراحی هویت برند در اصل لحن برند شما را تعیین می کند و می توان از آن برای ایجاد احساسات در مخاطب استفاده کرد.

۲- حس وفاداری مخاطبین به برند افزایش می یابد.
هویت بصری برند می تواند وفاداری و اعتماد مخاطبین را به برند افزایش دهد.

۳- برند ما از دیگر برندها متمایز و قابل تشخیص می شود.
باداشتن هویت بصری قوی و اصولی می‌توانیم برندمان را از دیگر برندها در حوزه کاری خود متمایز کنیم. طراحی هویت بصری خلاق و حرفه ای به شما کمک می کند که از دید مخاطبین خود در بین دیگر رقبا متمایز و حرفه ای دیده شوید.

۴- اعتبار کسب و کارمان افزایش می یابد
داشتن هویت بصری به شما این امکان را می دهد که استحکام و ثبات خود را در میان سایر رقبا نشان دهید.

۵- یادآوری برند را در ذهن مخاطب آسان تر می کند.
هویت بصری منجر به شناخت و یادآوری برند می شود و به مخاطب کمک می کند تا در هر زمان ناخودآگاه به یاد ما و برندمان بیفتد. داشتن هویت بصری برند به مخاطبین کمک می کند که بتوانند به راحتی برند ما را در بین انبوهی از برند ها و کسب و کارها شناسایی کنند.