با توجه به تنوع نرم‌افزارهای موجود، این روزها امکان طراحی گرافیکی در اختیار همه‌ی افراد قرار گرفته است. هر شخص می‌تواند لوگو، دعوت‌نامه‌ی اینترنتی، سربرگ نامه و ایمیل و اطلاعیه‌ها و اعلان‌های خود را طراحی کند. فردی که اقدام به طراحی می‌کند، لازم است با چند اصل اساسی آن آشنا باشد. قانون‌های اولیه‌ای که با رعایت کردن آن‌ها، طرح‌های گرافیکی شکل حرفه‌ای به خود می‌گیرند و پیام به شکل بهتری به مخاطب منتقل می‌شود. حتی اگر از نمونه‌های آماده استفاده می‌کنید، دانستن اصول طراحی گرافیکی به شما کمک می‌کند که این نمونه‌ها را شخصی‌سازی کنید و کیفیت آن‌ها را بهبود ببخشید. در این مقاله از سایت پروژه دیزاینر به بررسی اصول اساسی طراحی گرافیکی می‌پردازیم:

۵ اصل اساسی در طراحی گرافیک

تمام طراحی بر پنج اصل پایه گذاری شده :

  • هم‌ترازی برای ایجاد یک نتیجه روشن و واضح.
  • تکرار برای متحد‌سازی و تقویت عناصر موجود در طرح
  • کنتراست برای ایجاد تأثیر بیش‌تر و برجسته کردن مناطق مهم
  • سلسله مراتب برای سازماندهی مطالب در ذهن مخاطب به ترتیب اهمیت
  • تعادل برای ایجاد ثبات در ساختار طرح

۱- هم‌ترازی (Alignment)
هم‌ترازی یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین اصول طراحی است.

آیا برای شما هم اتفاق افتاده‌ که هنگام مشاهده یک طرح نمی‌دونید به کدوم نقطه توجه کنید؟

هم‌ترازی یعنی عناصر طرح به صورتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که ارتباط هر یک از عناصر باهم مشخص باشه و احساس نظم رو به بیننده القا کنه.

هم‌ترازی باعث می‌شه یک طرح تمیز و ماهرانه به نظر برسه و عناصر کلیدی، خود را در طرح نشان بدند.

۲- تکرار (Repetition)
تکرار در بخش‌های مختلف شعر یا آکوردهای مختلف یک آهنگ، خوشایند است. این تکرار هم بر بخش‌‌های مختلف تأکید می‌‌کند و هم باعث ایجاد ریتم مورد نظر خالق اثر می‌‌شود. در بسیاری آثار هنری از تکرار عناصر استفاده می‌‌شود. همین امر در مورد طرح‌های گرافیکی نیز مصداق دارد. به دو طرح زیر دقت کنید. در طرح سمت چپ، تکرار دایره‌های آبی باعث جلب توجه بیشتر به عددها می‌شود.

۳. کنتراست
کنتراست (تضاد) از مهم‌ترین و پرکاربردترین اصول اولیۀ طراحی گرافیک است که بهترین راه برای تقویت تأثیر یک مفهوم در یک طراحی است و شما بدون داشتن حتی هیچ المان طراحی میتونید این مفهوم رو در طراحی هاتون بگنجانید. تضاد به راحتی با کنار هم قرار دادن ۲ عنصر یا مفهوم متضاد ایجاد می‌شود. این تضاد می‌تواند شامل چنین مواردی باشد:

فونت‌ بزرگ در مقابل فونت کوچک
فونت کلاسیک در مقابل فونت مدرن
خطوط نازک در مقابل خطوط ضخیم
رنگ‌های سرد در مقابل رنگ‌های گرم
رنگ‌های تیره در مقابل رنگ‌های روشن
عناصر افقی در مقابل عناصر عمودی
یکی دیگر از مزایای کنتراست این است که اهمیت هر یک از عناصر را به مخاطب می‌رساند.

فراموش نکنید که کنتراست باید واضح باشد. راحتترین مفهوم کنتراست استفاده از تضاد رنگ و استفاده از چرخه رنگهاست که با یک جستجوی ساده میتونید رنگهای متضاد رو پیدا کنید و در طراحی هاتون استفاده کنید. برای مثال در تصویر زیر از کنتراست بین رنگ‌های آبی پررنگ و نارنجی استفاده شده تا مخاطب را به باز کردن بسته ترغیب کند. به علاوه بین طراحی بسیار مینیمال روی بسته و طراحی داخل بسته نیز تضاد جالبی دیده می‌شود.

۴- سلسله مراتب (Hierarchy)
منظور از سلسله مراتب در طراحی، مرتب کردن عناصر به ترتیب اهمیت اون‌هاست. از خودتون بپرسید اولین و مهم‌ترین اطلاعاتی که مخاطب من باید بدونه چیه؟ مثلا در طراحی پوستر یک کنسرت، مخاطب باید در ابتدا چه مواردی رو بدونه؟ کدوم اهمیت بیش‌تری داره؟ نام خواننده یا گروه؟ محل کنسرت؟ یا زمان و هزینه حضور در کنسرت؟

اولویت‌بندی اطلاعات باعث می‌شه مغز شما اطلاعات رو سازماندهی کنه تا در نهایت بتونید نحوه قرارگیری عناصر رو بر اساس اطلاعات سازماندهی شده و به شکلی که این عناصر باهم ارتباط منظم داشته باشند، طرح ریزی کنید. برای نمونه در مثال کنسرت اگر از نظر شما نام گروه برای مخاطبان هدف اهمیت بیش‌تری داره می‌توانید از یک فونت بزرگ‌تر استفاده کنید یا عکس اون‌ها را در وسط پوستر قرار بدید یا از قوی‌ترین رنگ‌ها برای جلب توجه بیش‌تر استفاده کنید.

۵. تعادل (بالانس)
و اما پنجمین اصل از اصول اولیۀ طراحی گرافیک ، تعادل یا بالانس است. تعادل می‌تواند با روش‌های مختلفی مثل تقارن در یک اثر گرافیکی ایجاد شود. در واقع تعادل به معنی تقسیم و توزیع درست عناصر در یک طراحی است و از استفاده از المان ها زیاده روی نکنیم. فضای سفید هم میتواند نوعی تعادل به طرح بدهد.

جمع‌بندی

برای داشتن یک طراحی خوب لازمه ۵ اصل اساسی رو در طراحی گرافیک رعایت کنید. این ۵ اصل عبارتند از: هم‌ترازی برای داشتن یک طرح منظم، تکرار برای ماندگاری در ذهن مخاطب، کنتراست برای برجسته سازی مطالب با اهمیت، سلسه مراتب برای دسته بندی مفاهیم و تعادل برای ایجاد ساختار مناسب. با فرا گرفتن این اصول می‌تونید طراحی خوب رو از بد تشخیص بدید و اگر خودتون طراح هستید سطح طراحیتون رو ارتقا بدید.

 

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.