طراحی گرافیک (Graphic Design) علم طراحی حروف، تصویرسازی و عکاسی و چاپ است که هدف آن ارائه اطلاعات یا آموزش مفاهیم مختلف است. هدف اصلی طراحی گرافیک برقراری ارتباط بصری است. در واقع کار گرافیکی، دیزاین حل مسئله از راه استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است. طراحی گرافیک یک فرآیند خلاقانه است که با تلفیق تکنولوژی و هنر همراه است و هدف آن برقرای ارتباط بین ایده ها می باشد. در این حرفه طراح با مجموعه ای از ابزارهای ارتباطی متنوع سروکار دارد تا در نهایت بتواند پیامی را از فرستنده به مخاطبان انتقال دهد. این روز ها از طراحی گرافیک در تبلیغات، زیباسازی تصاویر شخص، طراحی پوستر های اطلاع رسانی، کتاب و مجلات غیره بهره مند می شود که در آن در هیچ شاخه کاری و فعالیت اجتماعی محدودیتی نیست. با پروژه دیزاینر همراه باشید.

انواع طراحی گرافیک

۱.طراحی گرافیک هویت بصری

اولین چیزی که ما از یک برند می‌بینیم هویت بصری آن است، در واقع هویت بصری اولین شاخصه‌ای است که باعث تمایز برند‌ها در ذهن مخاطب می‌شود. یک هویت بصری قوی باید بتواند با مخاطبین ایجاد تعامل کند، در ذهن باقی بماند و معرف ارزش‌ها، اهداف و شخصیت برند باشد. هویت بصری یک برند ابزاری‌است برای انتقال درونمایه‌ی برند به مخاطبین. طراحان هویت بصری باید با درک درست از بریف و پروژه، مخاطب هدف و مارکتینگ برند، هویتی متناسب با آن طراحی کنند. این هویت بصری باید انعطاف‌پذیر باشد و قابلیت انطباق با همه‌ی پلتفرم‌ها و بیان انواع موضوعات را داشته باشد. دیزاینرها در این مسیر با در نظر گرفتن هویت مفهومی برند (مانند آرمان‌ برند، اهداف، مخاطب هدف و…) و با استفاده از عناصر گرافیکی (مانند لوگو، رنگ و تایپ‌فیس) ترجمه‌ای بصری از هویت یک برند ارائه می‌دهند.

۲.طراحی گرافیک تبلیغاتی و بازاریابی

اغلب افراد طراحی گرافیکی را در حوزه طراحی برای بازاریابی و تبلیغات مجسم می‌کنند. شرکت‌ها برای دستیابی به مخاطبان هدف به فعالیت‌های بازاریابی موفق نیاز دارند. فعالیت‌های بازیابی فوق العاده مبتنی بر خواسته‌ها، نیازها، آگاهی و رضایت مشتریان از خدمات، محصولات و برند است. از آنجا که محتوای بصری همواره جذاب است؛ پس طراحی گرافیک، امکان تبلیغ کارآمدتر کسب و کار را فراهم می‌کند.

طراحان بازاریابی با مالکان، مدیران و متخصصان بازاریابی شرکت در جهت سرمایه گذاری روی راهبردهای بازاریابی همکاری دارند. آنها به تنهایی یا به عنوان بخشی از تیم خلاق به فعالیت می‌پردازند. برخی از طراحان در رسانه خاصی مثل مجلات تبلیغاتی و حوزه ماشین آلات صنعتی یا مجموعه گسترده تری از پروژه‌ها را در صنعت چاپ، دیجیتال و غیره انجام‌ می‌دهند. این نوع طراحی بیشتر محتوای دیجیتالی بازاریابی و تبلیغات را در بر می‌گیرد.

۳.طراح گرافیکی رابط کاربری

یکی از عوامل اصلی تعامل با کاربر در فضای وب و سیستم‌های کامپیوتری رابط کاربری است. ابزار تعامل کاربر با سیستم باید به گونه‌ای باشد که او بتواند خیلی راحت و بدون مشکل با سیستم مورد نظر کار کند. در این مقاله اطلاعاتی راجع به این‌که رابط کاربری چیست و چه نقشی دارد صحبت می‌کنیم؛ همچنین بهبود رابط کاربری سایت و موارد دیگر را توضیح می‌دهیم. طرح یک وب‌سایت، دقیقا همان کانال ارتباطی میان مخاطب و مدیران وب‌سایت است. این وب‌سایت خواه فروشگاه باشد یا اطلاع رسانی و یا معرفی محصولات یک شرکت، هیچ تفاوتی نمی‌کند و باز هم طراحی رابط کاربری مناسب یا در واقع همان UI تاثیر به‌سزایی در جلب مخاطب دارد.

۴.طراحی گرافیکی در حوزه نشر
نشریات محتوای زیادی برای برقراری تعامل با مخاطب دارند. آنها در گذشته به عنوان رسانه ای چاپی مطرح بودند. طراحی در حوزه نشر یکی از انواع کلاسیک طراحی محسوب می‌شود. این حوزه شامل طراحی جلد کتاب‌، روزنامه‌ها، مجلات و طراحی کاتالوگ‌ می باشد. با این حال اخیراً هم شاهد افزایش نشر دیجیتال بوده‌ایم.

۵.طراحی گرافیک بسته بندی

طراحی بسته بندی، جعبه، پکیجینگ و یا به انگلیسی (Packaging Design) ترکیبی هوشمند و هنری از شکل، ساختار، متریال، متون، تصاویر، رنگها و المان های دیگر یک بسته بندی بوده که علاوه بر محافظت از بسته بندی، هویت مشخصی را از برند به تصویر می‌کشد. بسته بندی تنها یک “جعبه زیبا” نیست بلکه یک ابزار بازاریابی است که می‌تواند مشتری های زیادی را به خود جذب کند و فروش محصول را به طرز شگفت انگیری بیشتر کند.
یک طراحی حرفه‌ای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ می‌کشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهم‌تر مخاطب را ترغیب به خرید می‌کند. برای همین طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) باعث می‌شود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند.

۶. طراحی موشن گرافیک

متحرک سازی تصاویر و صداگذاری روی آنها را موشن گرافیک می گویند. به عبارت دیگر وکتورهای تصاویر انیمیشنی را با نرم افزارهای گرافیکی براساس سناریو خاص، متحرک سازی انجام می دهند و سپس صداگذاری توسط گوینده روی موشن گرافیک انجام می شود تا مفاهیم بصورت کامل منتقل شود.

۷.طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی با ساخت محیطی به یادماندنی، جذاب و آگاهی دهنده، میان افراد و محیط ارتباط بصری برقرار می‌کند. طراحی محیطی نوع گسترده ای از طراحی است که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

۸.هنر و تصویرسازی برای طراحی گرافیکی
هنر گرافیک و تصویرسازی در اغلب موارد هم معنای طراحی گرافیک لحاظ می‌شود ولی تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد. طراحان برای برقراری تعامل با مخاطب به تولید ترکیب‌های هنری‌ می‌پردازند ولی گرافیست‌ها و تصویر سازان، آثار هنری اصیل را تولید می‌کنند. هنرهای تجسمی انواع خاصی از هنرهای زیبا گرفته تا دکوراسیون و تصاویر داستانی را در بر می‌گیرند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.