در دنیای امروزه شاهد هستیم که طراحی گرافیک به یک شغل بسیار مهم و کاربردی تبدیل شده است، هنگام تولد و آغاز به کار هر شغل و یا ایده ای ، قبل از هر چیز پای یک طراح در میان است، تمامی کارهای گرافیکی مانند طراحی پوستر، طراحی لوگو حرفه ای، طراحی کارت ویزیت و هر آنچه برای تبلیغات یک فعالیت نیاز است ؛ همواره حضور یک طراح را می طلبد. همه ی طراحان حرفه ای از ابتدا حرفه ای نبودند و قطعا تجربه ی خطاهایی را داشته اند که امروز از آن ها یک طراح حرفه ای ساخته است. فرقی نمی‌کند که شما یک طراح گرافیک تازه کار باشید که به دنبال گرفتن اولین سفارش است یا یک گرافیست با تجربه؛ و یا حتی صاحب کسب و کاری که می خواهد سفارش خود را ثبت کند، اشتباهات رایج در طراحی گرافیک می‌تواند آسیب‌های زیادی در پی داشته باشد. بنابراین، آگاهی از این اشتباهات حیاتی لازم و ضروری است. در این مقاله از سایت پروژه دیزاینر با شرح اشتباهات رایج گرافیست ها با ما همراه باشید.

اشتباه رایج گرافیک دیزاینرها

درک نکردن نیازها و خواسته‌های مشتری
مسئولیت طراح این است که نیازها و خواسته‌های مشتری را به خوبی درک ‌کند.

طراحان باید همه موارد را برای مشتریان روشن کنند و هر زمانی که در روند انجام پروژه موضوع مبهم و گیج کننده‌ای پیش بیاید، بلافاصله با کارفرما تماس بگیرند.

استفاده از فونت‌های بسیار زیاد
بازی با فونت‌ها ممکن است جالب باشد، اما اگر بخواهیم متنی را که در آن از ۱۰ نوع قلم مختلف استفاده شده است را بخوانیم، آن متن به سرعت برای خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود. طراحان حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند که در یک طرح از بیش از سه نوع قلم استفاده نکنید؛ بهتر است فقط به یک یا دو فونت اکتفا کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از ۱ نوع فونت در مخاطب احساس ثبات و تداوم ایجاد می‌کند.

پیچیده کردن طرح و استفاده از عناصر اضافه
فقط به این که می‌توانید چیزی به طرح خود اضافه کنید، به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهید. سادگی به تنهایی امتیازات ویژه‌ای دارد. دیزاین بیش از حد اشتباه بزرگی نیست، اما می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
هرچه عناصر بیشتری در طراحی شما وجود داشته‌باشد، بیننده برای استخراج اطلاعات به فکر بیشتری نیاز دارد. داشتن فضای خالی لزوماً بد نیست و در بسیاری از موارد، بهتر از پر کردن هر سانتی متر‌مربع از فضای خالی با اجزای اضافی است.

استفاده زیاد از تصاویر استوک
اگر چه استفاده از تصاویر استوک در دیزاین اشتباه نیست، اما استفاده بیش از اندازه از آن‌ها دیزاین شما را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد. علاوه بر این، تعداد زیادی از افراد از تصاویر استوک استفاده می‌کنند و مردم به محض دیدن این تصاویر، آن‌ها را تشخیص می‌دهند.

به یک طراحی بسته بندی فکر کنید که دارای تصویر استوک باشد. آیا مصرف کننده آن محصول را خریداری می‌کند؟ احتمالاً نه، زیرا به صورت ناخودآگاه این پیام را می‌گیرد که کیفیت محصول ممکن است همانند سطح طراحی آن پایین باشد.

درچارچوب ماندن
گرافیک دیزاین فرآیندی خلاقانه است و به همین ترتیب برای موفقیت واقعی باید خلاق باشید. عناصر مختلفی را امتحان کنید، آزمایش کنید و با آن‌ها بازی کنید. اصول طراحی مانند تعادل، سلسله مراتب، کنتراست، فضا و هماهنگی را در ذهن داشته باشید اما زیاد درگیر آن‌ها نشوید.

کپی کاری
یک گرافیست حرفه ای به هیچ عنوان نباید از طرح و ایده شخص دیگری استفاده کند. انجام این کار علاوه بر به دنبال داشتن مشکلات حقوقی زیاد، وجهه کاری گرافیست را زیر سوال می برد. برای یک گرافیست حرفه ای ، کپی کاری به معنای ظلم به خودش به عنوان یک طراح است. اما یک طراح می تواند طرح های خوب را ببینید و بدون کپی کردن یک ایده جدید را به ذهن خود مهمان کند ، در واقع می تواند از آن ها الهام بگیرد که این کار مشکلی ندارد.

تعیین نکردن هزینه طراحی
نگرفتن پیش پرداخت و عدم تعیین قیمت نهایی در ابتدای کار، خیلی از اوقات باعث تنش و اختلاف بین طراح و مشتری می شود. به عنوان یک گرافیست واجب است در ابتدای کار نصف مبلغ توافق شده را از مشتری دریافت نمایید. باید برای مشتری شرح دهید که نیمی از مبلغ یک پروژه بابت ایده اولیه بوده و باقی مبلغ، هزینه اجرای کار می باشد پس فرد سفارش دهنده موظف است در همان ابتدای کار بابت ایده سازی طراح، پنجاه درصد از مبلغ توافق شده را پرداخت کند. هم چنین گرافیست بایستی پیش از شروع کار و اقدام به طراحی ، انتظارات خود را به خوبی مشخص نموده و پس از مشخص شدن دقیق کار هایی که بایستی انجام شود، نسبت به نوشتن قرارداد اقدام کند و مشتری آن را امضا نماید، در قرار داد باید تاریخ سر رسید و مبلغ پرداختی قید گردد.

انتخاب فونت اشتباه
قلم‌ها در احساسی که یک طرح منتقل می‌کند تأثیر زیادی دارند. قلم‌هایی که در متن استفاده می‌شود باید به راحتی و بدون ایجاد خستگی چشم خوانده شوند و با طرح کلی هماهنگی داشته باشند.

دادن وعده‌های بیش از حد به مشتری
هنگام بحث در مورد مهلت و انتظارات مشتری خود، وعده شگفت انگیزی -که نتوانید به آن عمل کنید- به او ندهید. برای مشخص کردن زمان تحویل نیز هیجانی عمل نکنید؛ بدقولی کردن در تحویل یک پروژه به مراتب بدتر از مشخص کردن زمان تحویل طولانی مدت است.

تنظیم نکردن فاصله بین حروف (Kerning)
در برخی از موارد، تنظیم فاصله بین حروف می‌تواند متن را خواناتر و چشم نوازتر کند. با این حال استفاده نامناسب از این مورد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دیزاین شود.