رنگ ها نقش بسیار بزرگی را در طراحی ها و البته زندگی شخصی بازی می کنند. که میتواند نقاشی کردن بر روی یک کاغذ باشد یا مقایسه دو چیز بدون استفاده از کلمات که بیشتر در اینفوگرافیک کاربرد دارد. شناخت رنگ ها همچنین می تواند به شما در انتخاب نوع لباسی که می پوشید بسیار کمک کند.

 اگر رنگ‌های موجود در یک طرح به صورتی باشه که یک کل جذاب و واحد رو به وجود بیاره، به اصطلاح می‌گیم رنگ‌ها با هم‌دیگه هارمونی دارند؛ یعنی بین رنگ‌ها هماهنگی و هم‌خوانی وجود داره یا به عبارت دیگه رنگ‌هایی که در کنار هم قرار گرفته‌اند جذابیت بصری دارند و زیبا هستند. پس یکی از مهمترین عوامل جذابیت بصری یک طرح نحوه چینش و گزینش رنگ‌هاست.

در ادامه این مقاله از سایت پروژه دیزاینر می پردازم به تعاریف گوناگون هارمونی رنگ | Color Harmony یا همخوانی رنگ .

چرا رنگ‌هایی که در یک طرح به کار می‌بریم باید با هم هارمونی داشته باشند؟

وجود هارمونی در یک طرح باعث به وجود اومدن نظم و تعادل می‌شه و مغز انسان این نظم و تعادل رو درک می‌کنه؛ در نتیجه در مخاطب احساس آرامش ایجاد می‌شه و مخاطب بهتر می‌تونه با طرح ارتباط برقرار کنه و از دیدن اون لذت ببره. وجود نداشتن هارمونی بین رنگ‌ها ممکنه در نگاه اول توجه بیشتری رو به خودش جلب کنه! ولی در مخاطب احساس خوشایندی به وجود نمیاره؛ چون مغز انسان هر چیزی رو که قابلیت سازماندهی نداشته باشه و نامفهوم باشه رو پس می زنه و در نتیجه مخاطب چندان خوشش نمیاد مدت زمانی رو صرف نگاه کردن به یک طرح ناهماهنگ و درک مفاهیم اون کنه.

هارمونی رنگ چیست ؟

هارمونی رنگ ” Colors Harmony ” زبان طبیعت برای نشان دادن معنای بین اشیاء می باشد . هارمونی رنگ‌ ها تعادل یا هم‌گونی چشم‌نواز رنگ‌ها را نشان می‌دهد. هم‌جواری رنگ‌هایی که در هارمونی یا هماهنگی با یکدیگر هستند، نظر بیننده را به خود جلب می‌کند و این را می توان از کنار قرار گرفتن عناصر طبیعی در خلقت یافت . مغز انسان جذابیت‌های دیداری و احساس نظم را که در هارمونی به وجود می‌آید درک می‌کند و از آن یک تعادل زنده مجسم می‌کند.

چیدمان با نظم عناصر در زندگی روزمره، باعث آرامش ذهن میگردد و این را می توان در صنعت دکوراسیون داخلی در عصر جدید یافت .

استفاده از رنگ های مکمل در راستای بکارگیری از رنگ های استاندارد ” رنگهای پنتون ” میتواند هارمونی رنگ مناسبی را در ابعاد زندگی ، کسب و کار و تولید محصولات بوجود آورد و این راز بکارگیری از رنگها را هارمونی رنگ یا هم خوانی رنگی می نامند.

اصلی که در خیلی از محصولات ، تبلیغات ، چیدمان ، لایف استایل ، آموزش ، صنعت بکار گرفته می شود و تمام این ها را مدیون سر آیزاک نیوتون هستیم.

چطور هارمونی رنگ ایجاد کنیم؟

از اونجایی که مغز انسان می‌تونه حدود ۲.۸ میلیون رنگ مختلف رو درک کنه، تعداد ترکیبات رنگی تقریباٌ بی‌نهایته. پس فرمولی وجود نداره که تمام ترکیبات رنگی رو شامل بشه و به ما بگه دقیقا چه رنگ‌هایی باهم هماهنگی دارند. اما اصولی وجود داره که می‌تونند به ما کمک کنند رنگ‌هایی رو در طرحمون به کار ببریم که باهم همخوانی داشته باشند و زیبایی طرحمون رو تکمیل کنند.

برای درک بهتر چگونگی قرار دادن رنگ‌ها در کنار هم، ابتدا لازمه عوامل روانشناختی و تاثیر رنگ بر احساسات و همچنین معنی هر رنگ در فرهنگ‌های مختلف رو بشناسیم.

مراحل ایجاد هارمونی رنگ

قدم اول در انتخاب رنگ توجه به مفاهیمه. یعنی در ابتدا باید مشخص کنیم قصد داریم چه مفاهیمی رو منتقل کنیم. در مرحله دوم برای انتخاب رنگ ثانویه می‌تونیم از رنگ‌هایی استفاده کنیم که به تقویت مفاهیم اولیه کمک می‌کنه (مفاهیمی که از روانشناسی رنگ‌ها می‌دونیم) همچنین می‌تونیم از روش‌هایی مثل الهام گرفتن از طبیعت یا استفاده از چرخ رنگ استفاده کنیم. آشنایی با نحوه قرارگیری رنگ‌ها در چرخ رنگ می‌تونه به ما در شناسایی ترکیبات رنگی هماهنگ کمک کنه؛ چون نحوه چینش رنگ‌ها در چرخه رنگ اتفاقی نیست و رنگ‌ها به ترتیب طیف رنگ نور مرئی مرتب شده‌اند و به یک دایره ختم می‌شند.

الان فرض کنید برای رنگ آمیزی طرح از چرخ رنگ کمک گرفتیم. ولی هنوز هارمونی لازم در طرح وجود نداره. مشکل از کجاست؟

استفاده از چرخ رنگ برای ایجاد هارمونی کافی نیست و صرفا با به کارگیری دو رنگ مکمل، مشابه یا … هارمونی لازم در طرح ایجاد نمی‌شه.

ما علاوه بر انتخاب رنگ‌های مناسب باید عوامل دیگه مثل شدت رنگ، شدت روشنایی و کنتراست رو هم در نظر بگیریم و از رنگ‌های مکمل و متضاد به درستی استفاده کنیم.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.