طراحی بسته بندی، جهان را سازمان یافته نگه می دارد. مهم نیست که داخل یک بسته شکلات باشد یا مایع لباس شویی، اصولا طراحی بسته بندی از محصولی که در آن هست مهم تر است.

طراحی بسته بندی محصول اولین چیزی است که توجه مشتری را جلب می کند، علاوه بر این بسته بندی باعث سهولت حمل و نقل محصول و همچنین حفاظت و راحتی در استفاده از محصول نیز می شود. با این وجود برخی از صاحبان کسب و کار بسته بندی را در اولویت اول قرار نمی دهند و بیشتر به فکر کیفیت محصولاتشان هستند تا طراحی بسته بندی، برای روشن کردن اهمیت بسته بندی اول باید بدانیم که هدف از بسته بندی محصولات چیست؟ بسته بندی در مرحله اول باعث حفاظت از محصول (از زمان خروج از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه ها و نهایتا خرید توسط مشتری) می شود، در مرحله بسته بندی باعث جلب توجه مشتری می گردد، کمپانی ها تحقیقات زیادی در زمینه به کار بردن رنگ ها و طرح های جذب کننده مشتریان انجام می دهند تا به بهترین نحو محصولاتشان را بسته بندی کنند.

طراحی بسته بندی محصول چیست؟

طراحی بسته بندی محصول به ایجاد نمای بیرونی یک محصول اشاره دارد که این شامل مواد، فرم و همچنین شامل گرافیک، رنگ و فونت است که برای طراحی بسته بندی، جعبه، قوطی، بطری و هر نوع پکیج دیگری استفاده می شود.
طراحی بسته بندی مانند هر طرح خوبی، داستانی را بیان می کند که این یک تجربه حسی است، به معنای واقعی کلمه مشتری را از طریق دیدن، لمس و صدا درگیر می کند. همه این جزئیات به ما کمک می کند تا متوجه شویم که محصول برای چه چیزی است، چگونه باید از آن استفاده شود، چه کسی باید از آن استفاده کند و شاید مهمتر از همه، راهنمایی میکند که ما باید یک محصول را بخریم یا نه.

محتوایی که باید روی بسته بندی باشد

بسته به نوع تجارتی که فرد دارد، ممکن است محتوای بسته بندی محصول با توجه به قانون آن تجارت متفاوت باشد ولی در کل یک طراحی بسته بندی باید حاوی موارد زیر باشد :

نسخه کتبی طراحی بسته بندی
این می تواند هر چیزی از نام محصول شما گرفته تا توضیحی که شخص را برای خرید علاقه مند می کند، باشد.

تصویرسازی طراحی بسته بندی
آیا می خواهید عکس روی بسته بندی خود قرار دهید؟ قبل از شروع روند طراحی، باید عکس هایی که میخواهید استفاده کنید را، داشته باشید.

علائم مورد نیاز طراحی بسته بندی
بسته به نوع محصول و یا صنعت شما، ممکن است نیاز داشته باشید که بارکد، اطلاعات مربوط به تغذیه، علائم ارتباط و غیره را درج کنید.

از مهم‎ترین فاکتورهایی که باید در طراحی بسته بندی رعایت کرد می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خلاقیت و ایجاد تفاوت

بسته‎بندی با دارا بودن طراحی معنا‎دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، به صورت صریح و بی واسطه پیام تولیدکننده را به سمت خود جلب می نماید و اطلاعات و انگیزه ی لازم را به او می دهد. از این رو بسته بندی به “فروشنده ی خاموش” شهرت یافته است. از مهم ترین فواید و کارکردهای بسته بندی، اهمیت آن در جلب توجه مخاطب و برانگیختن وی برای ترغیب به خرید است که در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه بیش از همه در تاثیر گذاری روی مخاطب مهم جلوه می کند. امروزه به وفور مشاهده می کنیم کالاهایی که از طراحی خلاقانه و متناسب با محصول بهره می برند، در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی بالاتر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند.

  • استفاده مناسب از رنگ ها

وقتی رنگ آبی را می بینید، چه حسی به شما دست می دهد؟ آرامش؟ آیا با دیدن رنگ قرمز انرژی بیشتری می گیرید؟ هرگز قدرت رنگ را دست کم نگیرید زیرا رنگ یه ارتباط حسی قوی بین بسته بندی مواد غذایی با مشتریان می تواند ایجاد کند. استفاده از ترکیب رنگهای ساده، جسورانه یا غیر منتظره هر کدام می تواند باعث بروز احساسات مختلفی در بین کاربران شود. بنابراین رنگ نقش بسیار مهمی در بسته بندی مواد غذایی ایفا می کند.

  • لوگو

طراحی یک لوگو یا نشانه ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون؛ سادگی و انسجام در اجزای، بیان تصویری مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرابودن رعایت شده باشد، در توفیق فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته‎بندی آن تاثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به گونه ای باشد که خصوصیات محصول بسته بندی شده را تا حد ممکن به وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول مورد نظر، فضای کلی بسته بندی و شکل لوگو را مشاهده کند.

  • از سادگی نهراسید

به کار بردن طرح های شلوغ مطمئنا خوشایند مشتریان نخواهد بود، این کار باعث سردرگم کردن آن ها خواهد شد و امکان این که از خرید محصول شما صرف نظر کنند زیاد است. در عوض باید طرحی ساده و در عین حال زیبا انتخاب کنید که در آن رنگ های متناسب با روان شناسی مشتریان به کار رفته باشد، اطلاعات دقیق و لازم درمورد محصول را هم حتما باید در طراحی بسته بندی به کار ببرید.

  • انتخاب رنگ و فونت در طراحی بسته بندی

انتخاب رنگ مناسب و مرتبط با محصول اهمیت بالایی در طراحی و جذابیت بسته بندی خواهد داشت. اگر شرکت یا کارخانه شما رنگ سازمانی مشخصی دارد میتوانید از خود آن ها یا ترکیبات مناسب آن ها استفاده کنید. انتخاب فونت مناسب برا نوشته ها و ارائه آن ها در ابعادی که براحتی قابل خواندن باشند نیز بسیار مهم خواهد بود. همچنین تفاوت رنگ متن و تصویر زمینه می تواند به خوانا بودن نوشته ها کمک کند. بطور مثال استفاده از رنگ نارنجی برای نوشته ها بر روی پس زمینه قرمز انتخاب مناسبی برای طراحی بسته بندی نخواهد بود.