برای یادگیری اصولی موشن گرافیک ابتدا باید شناخت کافی نسبت به این که موشن گرافیک چی هست پیدا کنیم. در این مقاله ابتدا یه توضیح مختصر در رابطه با این که موشن گرافیک چیست میدهیم و کاربرد های آن را بررسی میکنیم اگر میخواهید شروع به یادگیری گرافیک و تصویر سازی و …. بکنید حتما تا انتهای این مقاله از سایت پروژه دیزاینر با ما همراه باشید.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به زبان ساده متحرک سازی(موشن) تصویر، اشکال و نوشته (گرافیک) است که به واسطه یک نرم افزار مانند افتر افکت انجام می شود. که در نهایت با توجه به هدف تولید، اطلاعات لازم را در قالب گرافیک متحرک شده به مخاطب انتقال می دهد. موشن گرافیک خود زیر شاخه انمیشن است.

موشن گرافیک را از کجا شروع کنیم؟

موشن گرافیک شامل هفت بخش اصلی است که یا باید بخشی از آنها را یاد گرفت و الباقی را برون سپاری کرد و یا باید به صورت تیمی یادگیری را تقسیم کنیم و هر کسی بخشی که علاقه مند را بر عهده بگیرد و یا اگر علاقه و زمانی کافی داریم، همه تخصص ها را یاد بگیریم.

در ادامه با بخش های مختلف یادگیری اصولی موشن گرافیک آشنا می شویم.

سناریو نویسی
قبل از شروع ساخت، نیاز است با توجه به هدفی که وجود دارد سناریو موشن گرافیک نوشته شود که بر اساس آن تصویر سازی انجام شود، نریشن در استودیو گفته شود، و متحرک ساز( موشن کار) بتواند به درستی متحرک سازی را انجام دهد.

گرافیک (تصویرسازی موشن)
همان گونه که از نام موشن گرافیک مشخص است، از دو بخش موشن به معنی متحرک سازی و گرافیک به معنی تصاویر تشکیل شده است. به عبارتی اگر تصویری وجود نداشته باشد، متحرک سازی معنی پیدا نمی کند. برای خلق آن با توجه به نوع موشن گرافیک، نیاز است تصویر بر اساس سناریو، محیط و پس زمینه، اشکار، کارکتر، متن و هر آن چیزی که لازم است را طراحی کند که متحرک ساز (موشن کار و به زبان تخصصی انیماتور) بتواند متحرک سازی مد نظر را انجام دهد.

کارگردانی
کارگردان ناخدای یک کشتی را بر عهده دارد تمام نیرو های یک کشتی را برای رسیدن به مقصد رهبری می کند. او اصلاحات کوچک را به سناریو نویس می دهد که هدف کارفرما به درستی انجام شود. گرافیست را راهنمایی می کند که تصاویر لازم را به درستی و راستای اهداف خلق کند.

نریتور را هدایت می کند که با بهترین شکل ممکن (فراز و فرودها در صدا) احساسات مخاطب را هدف قرار دهد. تدوینگر صدا (صدا سازی) اگاه می کند که چه افکت های صدایی (بانس سازی) لازم است که جذابیت و باور پذیری موشن گرافیک بالاتر برود. متحرک ساز با گرفتن سناریو، استوری برد و راهنمایی های لازم از کارگردان متحرک سازی را شروع می کند. و در اخر تدوین گر نیز همانند دیگر اعضای گروه با هدایت کارگردان تدوین را انجام می دهد.

صداگذاری
با توجه به نظر سناریو، مشاوره کارگردان به کارفرما و نظر نهایی کارفرما، ممکن است که موشن گرافیم مد نظر راوی داستان داشته باشد. در این صورت لازم است نریتور در استودیو بر اساس سناریو نریشن را گویندگی کند و در اختیار کارگردان قرار دهد.

صدا سازی
برای جذاب شدن موشن، لازم است صدا سازی هایی انجام شود. مثلا با تغییر هر صحنه صدایی متناسب با آن بیاید و یا زمانی که در مورد باران صحبت می کمیم صدای باران بیاید و یا هر صدا سازی دیگر که بسته به موضوع موشن گرافیک ما دارد.

متحرک سازی
پس از دریافت تمام دیتا های لازم که مهم ترین آنها گرافیک است و راهنمایی هایی نهایی کارگردان، کار انیماتور شروع می شود. انیماتور با نرم افزار افتر افکت کار متحرک سازی گرافیک را انجام می دهد. البته به غیر افتر افکت، با نرم افزارهایی مثل سینما فوردی و موهو هم کار متحرک سازی انجام می شود اما معروف ترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک افتر افکت است.

تدوین
تدوین اخرین مرحله کار است، تدوین گر تکه های موشن گرافیک، نریشن و صدا سازی ها را در کنار یک دیگر به بهترین شکل ممکن سینک می کند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.