گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیم و نگارش است.

طراحی گرافیک در واقع زبان بصری مؤثری است که با استفاده از فنون رسم تصویر و رنگ سعی دارد اهمیت مفاهیم مطرح شده در مطالب را برای مخاطبین القا کند، این بیان برای تمامی مخاطبان در سطوح مختلف ممکن است یکسان نباشد، این هنر صاحبان خلق آثار گرافیکی است که بیان مطلب را واضح و مؤثر پیادهسازی کنند. زبان گرافیک در دنیای حاضر که مبتنی بر ارتباطات دیجیتال و اینترنت است، کارایی زیادی برای جلب مخاطب در دنیای کسب وکار و رسانه های خبری و تبلیغات و فرهنگ و هنر دارد. امروزه نرم افزارهای متنوع با امکانات مختلف در حوزه گرافیک ایجاد شده است.  با سایت پروژه دیزاینر  همراه باشید.

گرافیک چیست؟

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای میباشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.

طراحی گرافیک چه کاربردی دارد؟

گرافیک کاربرد وسیعی دارد. به طور عمومی محتوای گرافیک به منظور سرگرمی، در حوزه ی برندینگ و تبلیغات و همچنین تولید اطلاعات کاربرد دارد. عموم مردم تصویر گنگی از کار طراح گرافیک دارند.

ارتباط گرافیک و نرم افزار

در عصر حاضر از انواع نرم افزارها برای کارهای روزمره استفاده میشود که قسمتی از این نرم افزارها در اختیار طراحان گرافیک قرار گرفته است. همراه با رشد جمعیت و نوآوری های جدید در عرصه علم و صنعت، نیاز به تبلیغات، روز به روز افزایش یافته است و با وجود ظهور تکنولوژی و نرم افزارهای جدید گرافیکی، قابلیتهای متعددی در این زمینه به وجود آمده است.

امروزه طراحان گرافیک با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی آثار خود را از طراحی تا چاپ به نتیجه مطلوب میرسانند. به طور کلی نرم افزارهای گرافیکی از دو خصوصیت برداری و نقش بیتی پیروی میکنند و شرکتهای سازنده این نرم افزارها در پی رقابت با یکدیگر، نرم افزارهایی با هر دو خصوصیت را به وجود آورده اند که طراحان باید با ویژگی هر یک آشنا شوند.

هنر گرافیک محیطی در جهان

انسان به واسطه گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود سخن می‌گوید ، و با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. گرافیک محیطی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثردارد. محیط مناسب یعنی فضایی که بشر در آن بتواند فارغ از فشارهای ناخواسته روانی رشد کرده و شکوفا شود و این از خواسته‌های عقلانی و منطقی هر جامعه است.

گرافیک محیط زیبایی بصری و نظم و هماهنگی مطلوب فضا است. مشخص کردن یک مکان از مکانی دیگر، زیبا سازی، نظم و انسجام بخشیدن به فضای شهری و گسترش حیطه فعالیت هنر گرافیک، از اهداف گرافیک محیطی به شمار می‌رود.