همونطور که می‌دونید نرم‌افزار افترافکت یکی از برنامه‌هایی هست که به شکل گسترده‌ای در دنیای دیجیتال امروز مورد استفاده قرار میگیره. از این برنامه بیشتر برای ساخت موشن‌گرافی، کامپوزیشن‌ها و افکت‌های بصری استفاده میشه. با کمک این نرم‌افزار میتونید به ویدئوهاتون افکت‌های مختلفی رو بدید و حتی بعد از ضبط هر کلیپ، حالت‌های متحرکی رو به اون اضافه کنید.

اما از اصلی‌ترین کاربردهای این برنامه، می‌تونیم به ویرایش و بهبود کیفیت ویدئوها اشاره کنیم. به عبارتی این برنامه به موشن‌گرافیست‌ها و طراحان گرافیک کمک میکنه تا لوگوها، کارتون‌ها یا در کل آبجکت‌هاشون رو با استفاده از کی‌فریم‌ها متحرک کنند و طرح‌های خلاقانه‌شون رو به واقعیت تبدیل کنند.

افترافکت چیست ؟

بطور معمول از این برنامه برای ساخت کامپوزیشن‌هایی استفاده میشه که به کمک ویرایشگر Composition 360 می‌تونید ویدئوهاتون رو ویرایش یا با یک‌دیگر ترکیب کنید یا حتی روی ویدئوهای VR کار کنید. برنامه افترافکت که یک ویرایشگر بصری محسوب میشه، میانبرهای صفحه کلید رو هم در خودش جای داده که به کاربران کمک میکنه میانبرهای خودشون رو ایجاد و به کمک اون‌ها فرآیندهای مربوط به متحرک‌سازی تصاویر رو راحت‌تر انجام بدند.

این نرم‌افزار قدرتمند علاوه‌بر اینکه قابلیت‌های بسیار زیادی رو داره، از رابط کاربری بسیار خوبی هم برخورداره که باعث میشه شما بتونید میانبرهای موجود رو ببینید و اون‌ها رو ویرایش کنید. همچنین به کاربران کمک میکنه تا یک پنل Null ایجاد کنند که برای ساخت مسیر مورد استفاده قرار می‌گیره. و وجود قابلیت‌های خاصی مانند Expression به کاربران کمک میکنه، شکل، براش و ماسک دلخواه خودشون رو ایجاد کنند.

اهمیت آموزش افترافکت

نرم‌افزار ادوبی افترافکت یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهاست که قابلیت‌های متعددی رو در خودش جای داده. به همین دلیل کار رو برای کاربران بسیار ساده‌تر کرده. اگرچه این برنامه برای افراد مبتدی چندان راحت نیست اما بدلیل داشتن ابزارها و قابلیت‌های ویرایشی زیاد، یک گزینه بسیار مناسب و جذاب برای طراحان به حساب میاد. یکی از قابلیت‌های این برنامه Camera Tracking هست که به کاربران اجازه میده ویدئوهای اصلی رو ویرایش یا ویدئویی رو به اون اضافه کنند یا اینکه حتی متنی رو به ویدئو اضافه کنند.

علاوه‌بر همه این موارد، قابلیت متحرک‌سازی موشن‌گرافیک هم در این برنامه قرار داده شده تا کاربران بتونند، تصاویر ثابت رو به تصاویر متحرک یا کلیپ‌های ویدئویی تبدیل کنند. قابلیت Expression نیز به کاربران کمک میکنه تا بتونند با کنترل سکانس‌های انیمیشنی با استفاده از کدهایی، به فرآیند تولید انیمیشن سرعت ببخشند.

دلایل استفاده از افترافکت

یادگیری و آموزش افترافکت به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست، اما می‌تونید بعد از آشنایی با اصول اصلی اون در مدرسه گرافیک پلاس و تمرین قابلیت‌های موجود، نسبت به ساخت پروژه‌های واقعی‌تر اقدام کنید. افترافکت با وجود داشتن قابلیت‌هایی نظیر Compositing، Keying، Tracking و تولید انیمیشن در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخورداره و قادر هست تا به صورت همزمان، به ویرایش صوت و تصویر بپردازه. اما استفاده از افترافکت دلایل دیگه‌ای هم داره که عبارتند از:

  • حوزه کاری: حوزه کاری افترافکت به وضوح روشنه و جزء تنها برنامه‌های ادوبی محسوب میشه که آزادی عمل خوبی رو برای تولید و ویرایش ویدئو در اختیار کاربر قرار میده. این برنامه بطور معمول توسط هنرمندان گرافیکی، موشن‌گرافیست‌ها، طراحان سه بُعدی، فیلمسازان و انیماتورها مورد استفاده قرار میگیره.
  • مهارت‌های مورد نیاز: برای کار با این برنامه به مهارت خاصی نیاز ندارید، اگرچه کار با اون برای افراد مبتدی دشوار هست. اما اگر آشنایی مقدماتی با فرآیند تولید انیمیشن مثل کی‌فریم‌ها، همچنین اضافه کردن موشن‌ها و ویرایش اون‌ها داشته باشید، سریع‌تر میتونید کار رو پیش ببرید. توصیه ما این هست که بسته‌های جامع آموزش افترافکت را حتما خریداری کنید.
  • رشد شغلی: نرم‌افزار افترافکت، یک فناوری دیجیتال محسوب میشه که بواسطه صنایع و شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار میگیره. به عبارتی یک پلتفرم برای کاربران فراهم میکنه تا توانایی این رو داشته باشند که دانش خاصی رو در این زمینه بدست بیارند و مهارت‌های خودشون رو بهبود ببخشند. در آینده هم می‌تونند بواسطه همین مهارت‌ها مسیر شغلی‌شون رو هموارتر کنند. این برنامه نه تنها در تولید فیلم مورد استفاده قرار میگیره، بلکه در ساخت و تولید انیمیشن هم جزء نرم‌افزارهای بسیار کاربردی محسوب میشه. در دنیای فناوری‌های امروز، شرکت‌های زیادی هستند که به چنین نرم‌افزاری نیاز دارند و یادگیری اون میتونه مسیر شغلی افراد رو بهبود ببخشه.

مزایای استفاده از افترافکت

نرم‌افزار کاربرد افترافکت بطور خاص برای اون دسته از افرادی طراحی شده که بدنبال تولید ویدئوهای خوب و با کیفیت هستند و تمایل دارند تا افکت‌هایی رو به کارهاشون اضافه کنند که طرح‌هاشون رو واقعی جلوه بده. البته، قبل از هر چیز باید دوره‌های آموزش افترافکت رو به طور اصولی طی کنند. به عبارتی با استفاده از این برنامه می‌تونید هر کلیپ یا ویدئویی رو ویرایش کنید و یا حتی متن‌های متحرکی رو به اون اضافه کنید. این برنامه به شما کمک میکنه تا بتونید پروژه‌های حرفه‌ای رو به راحتی مدیریت کنید. این برنامه با وجود ابزاری به نام Roto Brush فرآیند تغییر بک‌گراند و اصلاح رو برای کاربران ساده‌تر میکنه. چرا که پیش‌تر از این ویرایش یک بک‌گراند در حالت متحرک کار بسیار دشواری بود اما به کمک این ابزار، ویرایش بک‌گراند متحرک بسیار ساده‌تر شده است.

استفاده از نسخه CC این برنامه که قابلیت‌های بسیار زیادی رو در خودش جای داده، به کاربران این اجازه رو میده که کارهاشون رو با سرعت بیشتری انجام بدند. همچنین وجود ابزارهایی نظیر Mask Tracker، Editor، Refine Edge،Refine Soft Matte, Content-Aware Fill, Editor و سایر قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار، این امکان رو برای کاربران فراهم میکنه تا به کمک این ابزارها و تکنیک‌ها، کارهاشون رو بهبود ببخشند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.