لوگو ابزاری برای نشان‌دادن هویت یک بیزینس محسوب می‌شود. در طراحی لوگو، زبانی مشترک وجود دارد. هر علامت تجاری که در اطراف خود می‌بینید دارای شکل و شمایل متفاوتی است.با پروژه دیزاینر همراه باشید.

از آنجا که لوگو اولین چیزی از برند شماست که مشتری با آن مواجه می‌شود درنتیجه گمان نمی‌کنم که بخواهید اولین برداشت از برندتان را خراب کنید. اینطور نیست؟ لوگوها انواع مختلفی دارند. برای اینکه لوگویی طراحی کنید که مناسب هویت برندتان باشد، ابتدا باید بدانید کدام سبک از لوگو پیام شما را بهتر به مشتری خواهد رساند:

انواع لوگو و سبک های مختلف در طراحی لوگو

پیکتوگرام یا لوگوی تصویری:

لوگوی تصویری یکی از انواع سبک های لوگو است که به آن پیکتوگرام نیز می‌گویند. در این نوع لوگو از تصویری استفاده شده است که ویژگی‌های شرکت یا بیزینس شما را برجسته می‌کند.

این نمونه از انواع سبک های لوگو، تصویری عینی دارد به این معنا که وقتی مخاطب آن را مشاهده می‌کند، بلافاصله متوجه ایده‌ای می‌شود که در ذهنتان داشته‌اید. به طور خلاصه باید گفت که پیکتوگرام نوعی از لوگو است که با یک تصویر از زاویه‌ی دید کمپانی سخن می‌گوید.

استفاده از لوگوی تصویری زمانی که مخاطبی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد، نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. حتی اگر مخاطب شما از کشوری دیگر باشد و زبانتان را نفهمد، لوگوی تصویری، زبانی مشترک با او ایجاد می‌کند.

از جمله فواید این سبک لوگو این است که چون تصویری است به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. همه ما می‌دانیم که ذهن حتی پس از یک نگاهِ سریع، نتیجه‌گیری خود را از آنچه که مشاهده کرده است انجام می‌دهد.

در نتیجه باید در انتخاب تصویر لوگویتان دقت کنید تا بتواند به مخاطب برداشت درستی از کمپانی، محصول و خدماتتان بدهید؛ برداشت مثبتی که او را تبدیل به مشتری‌تان کند. «پپسی» و «اپل» از جمله برندهایی هستند که برای معرفی خود از لوگوی پیکتوگرام استفاده کردند. لوگوی «پژو» نیز از جمله لوگوهای تصویری ایرانی محسوب می‌شود.

سبک مونوگرام یا نمادین

برای این نشان تجاری که بر پایه تایپوگرافی است، ابتدا حرف اول یا چند حرف ابتدایی برند مورد نظر برای ایجاد نمادی واحد به کار می گیرند. این مجموعه برای اینکه مفهوم لوگو را بهتر برساند در کنار این حروف از تصاویر نیز استفاده می کند و بر جلوه های بصری و مسائل مربوط به زیبایی شناختی تمرکز می کند. این سبک را جز اشکال قدیمی شناسایی می دانند و یونان باستان اولین استفاده را از آن داشته است که مربوط به حک کردن حرف اول نام شهرها روی سکه ها می باشد. سادگی و خلاقیت را در این سبک مشاهده خواهید کرد.

لوگو تایپوگرافی

نام نوشتاری، تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نوعی از لوگو است که شباهت زیادی با مونوگرام دارد.

این لوگو عمدتا بر پایه فونت ها طراحی می شود اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت های آماده طراحی می کنند که این روش امروزه مخصوصا در کشورمان ایران بسیار رونق یافته است.

در طراحی لوگو تایپوگرافی، عمدتا تمرکز طراح بر روی نام کامل تجاری یک شرکت است. مبحث مهمی که در این سبک لازم به ذکر است، این است که طراح باید برای پیاده سازی این طرح به خوبی بر مسائل آناتومی حروف و بحث پیوستگی در طراحی لوگو مسلط باشد و حتی کالیگرافی مسلط باشد تا بتواند با یک هارمونی و هماهنگی درست و منسجم، لوگو را طراحی کند.

لوگوهای کلاسیک

لوگوی کلاسیک یکی از انواع سبک های لوگو است. در این نوع لوگو از فونت‌های مختلف، تصاویر و نمادها برای معرفی برند استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید سادگی از ویژگی‌های یک لوگوی موفق است اما لوگوی کلاسیک در ظاهر بسیار شلوغ و درهم به نظر می‌رسد و به همین خاطر شانس کمتری برای ماندن در ذهن مخاطب دارد.

لوگوی «لیورپول» و «هارلی دیویدسون» از دسته لوگوهای کلاسیک محسوب می‌شوند. از نمونه ایرانی این لوگو می‌توان به لوگوی باشگاه فرهنگی ورزشی «شهر خودرو» اشاره کرد.

سبک مینیمال

در این سبک با استفاده از اشکالی ساده که تک رنگ باشند، سعی در ارائه مفهوم مورد نظر دارند و از حداقل ها برای این منظور استفاده می کنند. در این سبک تمرکز بر مفهموم اصلی است و از به کار بردن عناصری غیر ضروری خودداری می کنند. تمام تلاش این مجموعه ارائه لوگویی تاثیرگذار است که بتوان آن را در محیط ها و پس زمینه های مختلف استفاده نمود. یکی از انواع این سبک، نوع تخت است که در آن برای ایجاد حالت دو بعدی به حذف بعد، شیب و بافت می پردازند تا سادگی ایجاد شده زیبایی کار را چند برابر کند. در این سبک ارزش کسب و کار با سرعت و ماندگاری بالایی به نمایش در می آید و باید دقت کرد زیبایی کار به دلیل سادگی از بین نرود.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.