کارت ویزیت استاندارد یک ایستگاه اطلاعاتی در مورد شما و زمینه کاری که انجام می دهید است، یک رسانه و ابزار ارتباطی مهم در جهت معرفی مهمترین چیزهایی است که باید به عنوان یک مدیر یا بازاریاب حرفه ای به آن توجه کنید. از مهم ترین ویژگی های کارت کسب و کار خوب آن است که پیش از هر چیز بتواند اطلاعات مورد نیاز مخاطب شما را، ساده و بی‌درد سر، در اختیار او قرار دهد به طوری که مخاطب را گمراه نکند. کارت ویزیت معرف شما و هویت شرکت تان است، با توجه به این سوال که چقدر به طراحی کارت ویزیت خود اهمیت میدهید؟ نمی توان توقع داشت که کارت ویزیت نقش یک بروشور اطلاع‌رسانی را بازی کند. بر خلاف آنچه بسیاری از افراد می‌پندارند، شما می‌توانید به قید نام و نشانی و راه‌های ارتباطی بسنده کنید.

تاریخچه ای مختصر

 کارت ویزیت در واقع همان کارت ملاقات است. دو کشور چین و فرانسه، نخستین کشورهایی بودند که از کارت های ملاقات استفاده می کردند. این دو کشور در قرن های ۱۵ و ۱۷ میلادی، برای تنظیم ملاقات بین شاهزادگان و اشراف زادگان از کارت ملاقات استفاده می کردند.

میزبان برای دعوت خلاصه ای از مشخصات و سوابق خود را روی کاغذ می نوشت و آن را توسط خدمتکاران به مهمانان می رساند. فرستادن جواب به معنای قبول میزبانی تلقی می شد. اندازه ی این کارت ها کوچک تر از کف دست بود و معمولا روی یک مقوای براق حکاکی و یا نوشته می شد.

در اواسط قرن ۱۹ میلادی، در پی گسترش صنعت چاپ، استفاده از کارت های ویزیت نیز در اروپا و آمریکا رواج یافت. در آن زمان هدف اصلی استفاده از این کارت ها تنظیم قرارهای تجاری و بازرگانی بود. بدین ترتیب کارت های ملاقات جای خود را به کارت های تجاری دادند. البته پیش از آن نیز چنین کارت های کاربرد داشتند ولی به صورت چاپی نبودند. این کارت ها به وسیله ی حکاکی روی صفحات نازک مسی تولید می شدند.

در ایران نیز با ورود صنعت چاپ به کشور در دوران قاجار استفاده از کارت های ویزیت رونق گرفت. به تدریج این کارت ها تغییر کردند و به شکل امروزی درآمدند که طرح های گرافیکی متنوعی از آنها را در ادامه این مطلب مشاهده خواهید کرد.

کارت ویزیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کاربردهای کارت ویزیت

کارت های ویزیت با توجه به استقبالی که در بین افراد همه ی جوامع داشته اند کاربردهای زیادی نیز دارند. در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • مشخص کردن کانال های ارتباطی:

از جمله کاربردهای کارت ویزیت این است که مخاطبان شما به وسیله ی آن، قادر به پیگیری شما هستند. هنگامی که با شخصی ملاقات می کنید می توانید با ارائه ی یک کارت ویزیت مناسب تمام اطلاعاتی که لازم است تا در صورت تمایل شخص مقابل با شما ارتباط برقرار کند، در اختیارش قرار می گیرد.

  • بخشیدن اعتبار به شخصیت:

کارت ویزیت اعتبار و شان کسب و کار شما را حفظ می کند. وقتی به جای استفاده از قلم و کاغذ برای دادن مشخصات خود به مشتری یا مخاطب، از کارت ویزیت استفاده کنید حس ارزش و اعتبار را در ذهن او ایجاد می کنید. زیرا ارائه ی این کارت نشانگر صرف زمان و احترام قائل بودن برای مخاطب می باشد.

  • جلوگیری از فراموشی:

شاید مهم ترین کاربردش  این است که به وسیله ی اطلاعات و تصاویر روی آن شما را در ذهن مخاطب یادآوری می کند.

  • راهی برای جذب مشتری:

می تواند به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی عمل کند. که البته در این قسمت طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • بازاریابی غیر حضوری:

یکی دیگر از کاربردهای آن اشتراک گذاری تخصص و خدمات شما بین سایر مخاطبین است. یعنی آن ها بدون حضور شما می توانند شما را به یکدیگر معرفی کنند. کارت ویزیت ها با طراحی مناسب خود می توانند شما را در دسترس مخاطبین قرار دهند حال آن که شما اصلا حضور فیزیکی در محل ندارید.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.