در عصر فناوری ما با نرم افزار ها زندگی می کنیم. آن ها شکل دهنده روند های متفاوت حرفه ای زندگی ما هستند و در جنبه های متعددی می توانند به ما کمک کنند.
نرم افزار های کامپیوتری مختلفی در حال حاضر در دسترس اند و هر کدام با قابلیت های منحصر به فرد خود، در زمینه به خصوصی کاربرد دارند.تنوع بالا و گسترش روز افزون این همه برنامه و نرم افزار نشان می دهد که تا چه میزان ظهور آن ها توانسته رویکرد های حرفه ای و تخصصی را تغییر داده و به سمت موفقیت آمیز تری سوق دهد.
در نتیجه آشنایی با کاربرد های آن در زندگی روزمره و در زمینه های تخصصی مختلف، خالی از لطف نیست.
ایلوستریتور نیز یک نرم افزار برای طراحی، تصویرسازی و ساختن کارهای هنری با استفاده از یک کامپیوتر با سیستم عامل Mac یا ویندوز می باشد.
ایلوستریتور در سال ۱۹۸۷ منتشر شد و در فواصل مشخص به روز رسانی شد و در حال حاضر بخشی از Adobe Creaive Cloud می باشد.
ایلوستریتور به طور عمده توسط گرافیست ها، طراحان وب، هنرمندان بصری و تصویرسازان حرفه ای در سراسر دنیا برای خلق آثار هنری با کیفیت استفاده می شود. ایلوستریتور شامل ابزارهای پیچیده ی زیادی است که می تواند به مقدار زیادی در زمانی که برای تصویرسازی استفاده می کنید صرفه جویی کند.

ایلوستریتور چگونه استفاده می شود؟

ایلوستریتور برای خلق انواع گوناگونی از تصاویر چاپ شده یا دیجیتال، که شامل کارتون، جدول، نمودار، لوگو و تصویرسازی می شود، استفاده می شود.
ایلوستریتور به کاربر خود امکان وارد کردن یک عکس به نرم افزار را می دهد و از این عکس به عنوان راهنما برای ردگیری یک شکل در آن استفاده می شود. این قابلیت می تواند برای رنگ کردن دوباره ی یک عکس و یا ایجاد یک حالت شبیه به طراحی در عکس استفاده شود.

کاربرد ایلاستریتور چیست؟

با نرم‌افزار ایلوستریتور می‌توانید هر آنچه در ذهن دارید را با استفاده از اشکال، رنگ‌ها، افکت‌ها و تایپوگرافی به تصویر بکشید و طرح‌های زیبایی بسازید که می‌توانید برای مصارف گوناگون از آنها استفاده کنید.
همچنین ایلوستریتور در ایجاد تصاویر مختلف دیجیتالی مانند کارتون‌ها، اینفوگرافیک‌ها، بیلبورد‌های تبلیغاتی، لوگوها و .. استفاده می‌شود. کاربران در این نرم‌افزار می‌توانند با یک بوم خالی شروع به کار کنند یا عکس و تصاویر دیگر را وارد کرده و از آنها به عنوان پایه کار استفاده کنند. یک بوم خالی اغلب هنگام ساختن تصاویر اصلی یا برای نقاشی و ترسیم استفاده می‌شود. عکس‌ها و تصاویر در ایلاستریتور اغلب با دیگر عناصر ادغام یا ادیت می‌شوند.

۱. ساخت لوگو
یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های ایلوستریتور ساخت لوگو می‌باشد، این برنامه نه تنها به شما امکان می‌دهد لوگو‌های کاملاً سفارشی و منحصر بفرد طراحی کنید، بلکه لوگوی ساخته شده را به عنوان یک تصویر برداری ایجاد می‌کند؛ این قابلیت به شما امکان می‌دهد اندازه تصویر را هر چقدر که می‌خواهید بزرگ یا کوچک کنید، بدون اینکه وضوح یا کیفیت آن را از دست بدهید و از آنجایی که از لوگو‌ برای اهداف گوناگون (از کارت ویزیت تا بنر‌های بزرگ تبلیغاتی) با سایز‌های مختلف استفاده می‌شوند، بهترین برنامه‌ای که باید برای ایجاد لوگو از آن استفاده شود ایلاوستریتور است.

۲. کارت ویزیت
از آنجا که نرم‌افزار ایلوستریتور برای ساخت گرافیک‌های چاپی نیز عالی است، گزینه مناسبی برای ساخت کارت ویزیت به شمار می‌رود زیرا به شما امکان می‌دهد کارت‌هایتان را در هر اندازه یا شکلی که دوست دارید بسازید.

۳. ساخت تصاویر گرافیکی برای شبکه‌های اجتماعی
ایلاستریتور همچنین نرم‌افزار بسیار خوبی برای ایجاد تصاویر گرافیکی در سطح وب است. این نرم افزار قابلیت ایجاد تصاویر گرافیکی در اندازه‌های مختلف را نیز دارد، در نتیحه ساختن نسخه‌های مختلف از یک تصویر برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی متفاوت در آن بسیار آسان است.

۴. ساخت نقاشی متحرک(Motion Graphics)
امروزه تقاضا برای موشن گرافیک مخصوصا در صنعت تبلیغات به شدت رو به افزایش است، زیرا همه شرکت‌های بزرگ و کوچک به دنبال راهی برای جذاب‌تر دیده شدن محصولاتشان در رسانه‌های اجتماعی هستند. بسیاری از طراحان موشن گرافیک قبل از وارد کردن فایل‌ها به نرم‌افزار After Effects ، از Illustrator به عنوان اولین مرحله در فرایند ساخت گرافیک‌ها استفاده می‌کنند.

۵. ساخت ایموجی‌ها
یکی دیگر از کاربرد‌های جالب نرم‌افزار ایلاستریتور برای طراحان و علاقمندان به ایموجی، ساخت ایموجی‌های جدید و بروزرسانی نمونه‌های قدیمی می‌باشد. در واقع ایلوستریتور راهی برای رفع گرسنگی سیری ناپذیر جهان از ایموجی‌هاست! 😃

۶. ساخت نقاشی دیجیتال
نقاشی تصاویر دیجیتالی با ایلاستریتور احتمالا علاقه بسیاری از افراد است، شما می‌توانید با نرم‌افزار ایلاستریتور روی کامپیوتر نقاشی کنید و حتی نیازی نیست که در طراحی واقعی مهارت خاصی داشته باشید. نقاشی دیجیتالی همچنین یک راه عالی برای ساخت کاراکتر‌ها و افزایش جذابیت یک برند تجاری است که باعث جلو افتادن آن برند از رقبا نیز می‌شود.

۷. طراحی بسته‌بندی
همه چیز‌هایی که خریداری می‌کنیم از خوراکی‌ها گرفته تا وسایل برقی برای طراحی بسته‌بندی‌هایشان به ایلوستریتور نیاز دارند. این نرم‌افزار به دلیل داشتن ابزار‌های کاربردی انتخاب بسیاری از طراحان برای طراحی بسته‌بندی محصولات مختلف است.

۸. ساخت تایپوگرافی
یکی از کاربردهای کلیدی ایلوستریتور برای طراحی یا ادیت تایپوگرافی ‌هاست؛ کاربران در این نرم‌افزار می‌توانند متن‌ها را را دستکاری کنند. این ویژگی برای ساخت کارت‌پستال، پوستر و دیگر المان‌های بازاریابی ضروری می‌باشد. در ایلوسریتور کاربران می‌توانند متن را در یک منحنی قرار داده یا به کلی شکل‌ آن را تغییر دهند که این امکانات برای طراحان هنگام ایجاد لوگو نیز بسیار مهم است.

همانطور که می‌دانید کاربرد‌های این نرم افزار قدرتمند به اینجا ختم نشده و بسیار بیشتر از موارد ذکر‌شده است.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.