موشن گرافیک بخشی از یک انیمیشن و توصیفی از یک طراحی گرافیک به صورت پویانمایی است. به بیان سادهتر، موشن گرافیک بخشهایی از انیمیشن یا فیلمهای دیجیتال است که حسی از حرکت یا چرخش را ایجاد میکنند و به طور معمول در پروژههای چندرسانهای با ترکیب صداهای مختلف، بکار گرفته میشوند. اگر بخواهیم بررسی کنیم که موشن گرافیک چیست باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که موشن گرافیک نوعی انیمیشن همراه با متن است و در بیشتر موارد، متنها بخش اصلی آنها را تشکیل میدهند.
موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست؟
ویدیوهایی که پیام و محتوا را بهصورت متحرک منتقل میکنند موشن هستند. واژه موشن Motion در زبان فارسی پویا ترجمه میشود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد میگویند.
انتقال محتوا با این روش از مزیتهای بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه میتوان محتوا را بهصورت تأثیرگذارتر و جذابتر در زمان کوتاهتری به مخاطب ارائه داد.
موشن ها میتوانند بهصورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وبسایتها و نرمافزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.
موشن گرافیک چگونه به برند سازی کمک میکند؟
یک استراتژی بازاریابی محتوایی میتواند شامل شکلهای مختلف محتوا از قبیل مقاله، اینفوگرافیک، ایبوک و… باشد. بااینحال شکی وجود ندارد که هر روز افراد بیشتری به تماشای ویدئو علاقهمند میشوند زیرا ویدئو یکی از مؤثرترین ابزارها برای انتقال اطلاعات است. همچنین با گسترش اینترنت پرسرعت در میان مردم در سالهای اخیر، شرکتها و سازمانهای بیشتری از پروژههای موشن گرافیک برای تبلیغات خود بهره میبرند. ویژگیهای منحصربهفرد موشن گرافیک، آن را به ابزاری مناسب جهت افزایش آگاهی برند در مخاطبان تبدیل مینماید.
انواع موشن گرافیک ها
ویدیو موشن
این دسته از موشن ها، تلفیقی از فیلمبرداری و گرافیک هستند که عمدتاً این گرافیک ها علاوه بر افزایش جذابیت برای نمایش اطلاعاتی به کار میروند که با فیلمبرداری قابلارائه نیستند.
موشن گرافیک
موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود. عموماً در آنها از تصاویر واقعی استفاده نمیشود و برای طراحی گرافیک آن از نرمافزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره میگیرند.
ویدئورئال
ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلمبرداری میشود و اطلاعاتی را گزارش میدهد. در ویدئو رئالها از طرحهای گرافیکی استفاده خاصی نمیشود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.
اینفو موشن
اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آنها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده میکنند. در واقع گرافیک و حرکت به گونهای استفاده میشود که بتوان از تکنیکهای اصلیاینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.
استاپ موشن
استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی میشود. در این شیوه، اشیا بهصورت کم و جزئی حرکت داده میشوند و از هر حرکت عکاسی میشود. سپس تمامی عکسها با استفاده از نرمافزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده میشود تا حس حرکت را القا کند.
ارائه محتوا بهصورت موشن گرافیک، به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.
انیمیشن
انیمیشنها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای کاراکتر خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایههای زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها میپردازد. بر خلاف موشن گرافیک ها کاراکترمحور هستند.
شاید شما هم موشن ها را در قالب ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی زیاد دیده باشید. عموما مخاطبین شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتوای جذاب و متفاوت را دنبال کنند. لذا موشن به دلیل جذابیت در استفاده از رنگ، شخصیت و فضای متفاوت کاربرد زیادی پیدا کرده است.
ضمنا با توجه به افزایش سرعت اینترنت در جهان و پیدایش اینترنت های نسل ۴ و ۴.۵ g و همینطور به طور همزمان افزایش دسترسی و ضریب نفود و کاهش قیمت اینترنت، محتواهای ویدیویی مورد اقبال بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته است.
برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.