یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دنیای دیجیتال آرت، تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن است. معمولا افراد این دو مفهوم را یکی می‌دانند و آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند؛ مثلا به طراح موشن گرافیک می‌گویند انیماتور در حالی که این طور نیست و هر کدام از این موضوعات، مباحث مختلفی را در بر می‌گیرند و این افراد یکی نیستند.

در این مقاله ضمن تعریف هر کدام از این مفاهیم، تصمیم داریم مواردی از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را هم با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره این دو مبحث به دست آورید، تا انتهای این نوشته با پروژه دیزاینر همراه باشید.

انیمیشن :

تمرکز انیمیشن بر شخصیت هاست در حالی که موشن گرافیک به پروسه و روند ­های مدنظر توجه میکند. از انواع انیمیشن برای بیان و بروز احساسات استفاده میکنیم که باعث ارتباط برقرار کردن مخاطب و اهمیت دادن او به داستان و شخصیت ها می­شود. وقتی پرسونا و شخصیت مخاطب خود را میشناسید، میتوانید کاراکتر­های متناسبی را بر اساس آن­ها بسازید. با دانستن کاراکترها، داستان هم برای شما روشن خواهد شد که با داشتن داستان درست، شما به هدف خود خواهید رسید.

اگر انیمیشن شما در ارتباط با محصولتان است، مشتریان با کاراکترهای موجود در انیمیشن هم­زاد­پنداری کرده، با آن ها همراه شده و در نهایت به هدف نهایی موجود در داستان، که میتواند خرید کردن باشد، میرسند.

البته باید توجه داشته باشید که در انیمیشن تقریبا هیچ گاه محصول و شرکت شما، ستاره و شخصیت اصلی در انیمیشن نخواهد بود. پیشنهاد و محصول شما فقط درجایی مطرح می­شود که میتواند به عنوان راه حلی برای مشکلی که کاراکترها با آن مواجه اند مطرح شود.

موشن گرافیک :

اما موشن گرافیک مطرح میکند که پروسه در حال انجام چگونه است. هیچ پروسه ای آن قدر پیچیده نیست که نتوان آن را در موشن گرافیک به نحوی ساده بیان کرد. در این نوع ویدیو میتوانید از دور به موضوع نگاه کنید و تصویر بزرگتر را نشان دهید که پیشنهاد شما به طور کلی چگونه به مخاطب کمک خواهد کرد.

شباهت موشن گرافیک و انیمیشن

برای این که بهتر تفاوت این دو را درک کنیم، ابتدا به سراغ وجه اشتراک آن دو می‌رویم که عبارتند از:

  • انیماتورها و طراحان موشن گرافیک به دلیل استفاده از ابزارهای مشابه مانند Adobe After Effects، Maya، Photoshop و غیره با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
  • هر دو رشته، برای جان بخشیدن به اشیاء به کار می‌روند.
  • فرم‌های هنری بین این دو رشته یکسان است.

 تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

مهم‌ترین تفاوت این دو، در نحوه بیان داستان است. انیمیشن برای بیان یک داستان کامل که ممکن است بیشتر از دو ساعت زمان ببرد، ایده‌آل به نظر می‌رسد اما درباره موشن گرافیک اینطور نیست؛ اگر گرافیک متحرک بیشتر از چند دقیقه زمان ببرد، خاصیت اصلی خود را که انتقال اطلاعات در کمترین زمان ممکن بود، از دست می‌دهد.

باید بدانید گرافیک متحرک برای انتقال مفاهیمی مانند توضیحات محصول، محتواهای اطلاع‌رسانی و موارد مشابه مناسب است. از طرفی طولانی بودن انیمه‌ها باعث می‌شود مخاطب خاص خود را داشته باشند. هر دو رشته، یعنی انیمیشن و موشن گرافیک یک داستان را روایت می‌کنند اما نوع و جنس داستان‌ها متفاوت است.

تفاوت در حوزه کاری
از دیگر تفاوت‌های آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که موشن گرافیک بیشتر به کار طراحان گرافیک مرتبط است، در حالی که انیمیشن بیشتر مربوط به حوزه کاری تصویرسازی می‌شود. طراحان گرافیک به کمک مهارت و ابزارهایی که در دسترس دارند، تلاش می‌کنند تا یک مفهوم را از طریق تصاویر منتقل کنند.

کار موشن گرافیست‌ها نیز دقیقا همین است با این تفاوت که با تصاویر گرافیکی انجام می‌شود. تصویرگرها یک داستان بصری را ایجاد می‌کنند و انیماتورها به آن روح می‌دهند.

 تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت در هزینه تولید
هزینه تولید انیمیشن و موشن گرافیک به شدت با یکدیگر متفاوت است! به طور معمول برای ساخت یک فیلم یا سریال انیمیشنی میلیون‌ها تومان هزینه شده و ماه‌ها زمان صرف انجام آن می‌شود. اما طراحی یک موشن گرافیک که کار با تصاویر دوبعدی است، خیلی راحت‎تر بوده و هزینه کم‌تری نیز می‌طلبد.

درواقع استفاده از تصاویر کارتونی آماده که فقط حرکاتی در فضای دوبعدی دارند، خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر از طراحی و متحرک سازی شخصیت‌های سه بعدی است.

تفاوت در محل اکران و عرضه
از آنجایی که انیمیشن‌ها معمولا توسط سینماسازان درخواست داده می‌شوند، محل اکران و نمایش آن‌ها نیز معمولا در سینما و تلویزیون است. اما کسانی که سفارش ساخت یک موشن گرافیک را می‌دهند، در دایره گسترده‌ای قرار می‎گیرند. به همین دلیل مکان نمایش یک پروژه موشن گرافیک می‌تواند در هر جا و هر رسانه‌ای باشد.

تفاوت در جلوه‌‎های بصری
جلوه‌های بصری که در انیمیشن‌ها استفاده می‌شوند، ممکن است خیلی کودکانه باشند. در حالی که باتوجه به کاربرد گسترده موشن گرافیک، جلوه‌هایی که در آن استفاده می‌شود تنوع بیشتری دارند و می‌توانند جمع کثیری از مخاطبین را با خود همراه کنند.

درواقع موشن گرافیک این مزیت را دارد که با همان سبک زیبا و سرگرم کننده، در موضوعات رسمی‌تر نیز استفاده شود. در به کارگیری موشن گرافیک مهم نیست که شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، به هر حال نمای گرافیکی متحرک پیام شما را جذاب‌تر به مخاطب منتقل می‌کند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.