بسته بندی محافظت از محصولات در توزیع می باشد. بسته بندی عبارت است از علم ، هنر و فناوری و پوشش دهی و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع ، ذخیره سازی و فروش و استفاده که مشتمل بر طراحی ارزیابی و تولید می باشد. بسته بندی در منزل یکی از مواردی است که امروزه بیشتر در صنعت بسته بندی اتفاق می افتد. میتوان طراحی بسته بندی را یکی از نکات مهم اولیه دانست که در بهبود کسب و کار کمک شایانی می کند. بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی خرما و بسته بندی جوراب و بسته بندی خشکبار از انواع بسته بندی های پرکاربرد امروزی به شمار می آید.در واقع طراحی و چاپ بسته بندی علمی است میان رشته ای که از جمله این رشته ها می توان به گرافیک ، طراحی و چاپ و صنعتی اشاره کرد که هر یک نقش ویژه ای را در حصول نتیجه نهایی بر عهده دارند. بسته بندی و از جمله کارتن و جعبه علاوه بر محافظت محصول در برابر عوامل محیطی ، ضربه ها و برخورد مکانیکی اولین عامل بصری است که با مشتری ارتباط برقرار میکند.

بسته بندی چیست؟

طراحی بسته بندی یکی از ارکان بسیار مهم در تبلیغات است بخصوص در تبلیغات محصولات غذایی طراحی بسته بندی ها علاوه بر محافظت از محصول وظیفه برقراری ارتباط بین مصرف کننده و محصول را دارد، چرا که در اولین مرحله مصرف کننده باید با طراحی بسته بندی ارتباط برقرار کند تا آن را خریداری کند.

مهم ترین نکات در طراحی بسته بندی

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی بسته بندی باید به آن توجه بسیار زیادی داشت این است که طراحی بسته بندی اولین چیزی است که مخاطب باید با آن ارتباط برقرار کند، پس به همین خاطر باید نوع طراحی، رنگ و همچنین نوع بسته بندی کاملا متناسب با محصول باشد و نمایانگر ویژگی های آن باشد. طراحی بسته بندی باید به گونه ای باشد که مخاطب با دیدن آن متوجه نوع محصول شود و مهم ترین نکته در این است که بسته بندی باید جذاب و مورد پسند مخاطب باشد. به همین خاطر است که قبل از هرگونه طراحی بسته بندی باید تحقیقات میدانی انجام شود و پس از آن شروع به طراحی کرد.

انواع طراحی بسته بندی

امروزه با گسترش فناوری و وجود دستگاه های جدید، صنعت طراحی بسته بندی آن ها بسیار جذاب و خلاقانه تر شده است و دارای تنوع بسیار زیادی است. نوع طراحی بسته بندی می تواند کاملا وابسته به نوع محصول باشد و باید متناسب با آن طراحی شود.

طراحی بسته بندی ها دارای سه نوع اند:

طراحی بسته بندی ها بخصوص بسته بندی های مواد غذایی به طور کلی دارای ۳ نوع هستند، بسته بندی های منعطف، بسته بندی های نیمه منعطف و بسته بندی های سخت.

  • طراحی بسته بندی های منعطف:

طراحی بسته بندی های منعطف بسته بندی هایی هستند که از پلاستیک و ورق های گالوانیزه ساخته می شوند مانند بسته بندی های اسنک، بیسکوئیت و … .

  • طراحی بسته بندی های نیمه منعطف:

طراحی بسته بندی های نیمه منعطف، بسته بندی هایی هستند که از کارتن و کاغذ ساخته می شوند مانند بسته بندی های بعضی از شوینده ها، بیسکوئت ها و …

  • طراحی بسته بندی های سخت:

طراحی بسته بندی های سخت بسته بندی هایی هستند که از فلز و شیشه ساخته می شوند.