برای اکثر طراحان این که شما طرحی را بر اساس مخاطبان خاص خود برنامه ریزی کنید، کاری منفور است.

اما یک جنبه ی دیگر اغلب نادیده گرفته می شود و آن طراحی برای نسل ها و سنین مختلف می باشد. سن می تواند بر نحوه ی استفاده افراد از وب سایت ها، برنامه ها و دستگاه های تلفن همراه تأثیر بگذارد.

تفاوت های نسلی می تواند بر طرح طراحی شما، برنامه دسترسی و حتی زبان و رنگ های موجود در طراحی نیز تأثیر بگذارد.

اگر به این تفاوت ها فکر نکرده اید، زمان آن است که شروع کنید. با داشتن مخاطبان وب سایت بیشتر، طراحی برای نسل های مختلف می تواند به موفقیت بیشتر پروژه شما برای جذب افراد بیشتری کمک کند.

از فونت با اندازه های کوچک استفاده نکنید

یکی از نکات طراحی وب سایت برای نسل های مختلف در مورد اندازه فونت است. متن با اندازه ی کوچک برای همه کاربران دشوار است. اما خواندن آن برای بزرگسالان یا جوانان حتی دشوارتر است.

وقتی صحبت از طراحی برای نسل های مختلف می شود، اندازه قلم و موضوع مهم است. خبر خوب این است که استانداردها و دستورالعمل های معمول تجربه کاربر(UI) این مورد را برای همه کاربران در نظر می گیرد.

سلسله مراتبی را ایجاد کنید که متن اصلی حداقل با ۱۶ پیکسل شروع شود. حتی می توانید برای اندازه گیری خوب به ۱۸ برسانید و یا برای پروژه هایی که مخاطبان آن گروه قبل از نوجوان و جوان قرار می گیرند بالاتر بروید. (به ویژه کودکان کوچک می توانند از حروف بزرگ استفاده کنند.)

اندازه تایپ و فاصله می تواند بر خوانایی و درک مطلب تأثیر بگذارد. اندازه های بزرگتر با فاصله بیشتر می توانند سرعت خواننده ها را کاهش دهند.

از دکمه های قابل شناسایی استفاده کنید

دکمه های شبح مانند و نامعلوم، ممکن است برای نوجوانان و افراد ۲۰ ساله جالب و جذاب به نظر برسد، اما برای کاربران مسن که به انتظار یک دکمه مشخص برای اعمال کلیک یا ضربه زدن هستند بی فایده است.

روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.

  • برای کاربران قدیمی که ممکن است کمتر با سبک های دیگر آشنایی داشته باشند علائم و نشانه های شناخته شده را ارائه دهید.
  • دررابطه با شکل ظاهری دکمه های کلیک / ضربه و همچنین نحوه ی عملکرد آنها، یک راهنمای یادگیری برای کاربران جوان – مانند کودکانی که از برنامه ها استفاده می کنند – ارائه دهید.

یک دکمه ی قابل درک و معلوم این مشخصات را دارد:

  • رنگی که با زمینه و بسیاری از قسمت های دیگر طراحی در تضاد است (به همین دلیل دکمه های قرمز بسیار محبوب هستند).
  • یک باکس را به قدری رنگ کنید که به اندازه ی کافی برای کلیک یا ضربه زدن بزرگ باشد (حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل).
  • برای مواردی مانند دکمه های “برو” ، “ارسال” یا “اینجا را کلیک کنید” دستورالعمل های واضحی داشته باشید.

راه حل های جایگزین ارائه دهید

یکی از نکات طراحی وب سایت برای نسل های مختلف استفاده از راه حل های جایگزین است. برای هر مسیر کاربر، شخصی وجود دارد که کاملاً درک نمی کند یا به طراحی و راه حل پنهانی به طور متفاوت نگاه می کند. این چیزی است که راه حل های جایگزین را بسیار مهم می کند.

یک راه حل جایگزین برای حل یک مشکل یا پاسخ دادن به یک سوال با درک اینکه کاربران من به چه چیزی نیاز دارند یا می خواهند انجام دهند شروع می شود.

راه حل های جایگزین نیز، باعث می شود که یافتن یک راه حل که کاربران بتوانند آن را درک کنند،برای همه کاربران آسان تر شود. این گزینه ها را در نظر بگیرید (بسیاری از آنها ممکن است به دلایل دیگر قبلاً انجام داده باشید):

  • از alt text برای تصاویر استفاده کنید تا توسط خوانندگان صوتی و صفحه نمایش قابل درک باشد.
  • لینک های مشترک را در چندین مکان قرار دهید، مانند بدنه طرح و پاورقی.
  • اطلاعات مخاطب را قابل مشاهده و کلیک یا قابل لمس کنید. مانند لینک ” ایمیل با ما ” یا ” تماس با ما” که یک اقدام مستقیم همانند اینکه یک شماره تلفن یا آدرس ایمیل مشخص شده را در طراحی ارائه کنید فراهم می کند.
  • قابلیت ایجاد تنظیمات در طراحی عناصری مانند استفاده از حالت تاریک یا روشن یا حتی اندازه قلم را فراهم کنید.
  • به کاربران اجازه دهید از عناصری که ممکن است مورد توجه همه مخاطبان قرار نگیرند مانند بازیها قبل از محتوا ، ویدیو یا صدا ، بگذرند.
  • گزینه های ثبت نام باید متفاوت باشد – همه ی افراد برای ورود به سیستم با یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی احساس امنیت نمی کنند. روش دیگری را نیز ارائه دهید.

نوشتن برای درک مطلب

اگر می خواهید طراحی شما برای همه سنین و نسل ها قابل درک باشد، برای درک و فهم مطلب بنویسید.

  • از زبان ساده و دستور زبان مناسب استفاده کنید.
  • از ارجاع اصطلاحات عامیانه و… خودداری کنید.
  • در استفاده از ایموجی برای انتقال کلمات احتیاط کنید.
  • میکروکپی و دستورالعمل ها باید مستقیم باشد و دقیقاً توضیح دهد که بعد چه اتفاقی می افتد.

از عناصر مدرن همراه با دستورالعمل استفاده کنید

ترفند این است که عناصر مدرن را به همراه دستورالعمل ها و نشانه های تصویری اضافه کنید که به کاربران در هر سنی کمک می کند تا درک کنند چگونه با آنها تعامل داشته و از عملکرد مناسب اطمینان حاصل کنند.

به کاربران بگویید که اگر پاسخ آنها به وضوح مشخص نیست ، چه کاری باید انجام دهند.

این یک واقعیت ساده است: اگر طراحی مرتبط و آسان باشد، مخاطبان شما راهی برای تعامل با آن پیدا می کنند.

نکات زیادی برای طراحی وب سایت برای نسل های مختلف وجود دارد که ما به برخی از آن ها اشاره کردیم. امیدوارم با استفاده از آن ها به نتیجه ی مطلوبی برسید.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.