شما در هر زمینه ای بخواهید فعالیت کنید باید ابزار اون کار رو داشته باشید . یکی از متداول ترین سوال هایی که دانشجو های ما میپرسند این هست که برای کار موشن گرافیک چه سیستمی باید تهیه کنم و یا حداقل مشخصات و سخت افزار لب تاپ برای موشن گرافیک باید چی باشه ؟

در این مقاله  از سایت پروژه دیزاینر به طور مفصل در رابطه با این موضوع بحث خواهیم کرد , در ابتدا به قطعات مهم کامپیوتر اشاره خواهیم کرد و در نهایت شما متوجه می شوید که برای کار موشن گرافیک و یا کار هایی که مرتبط با حوزه گرافیک هستند چه سیستمی برای شما مناسب هست.

قطعات اصلی کامپیوتر و لپتاپ

قطعات شامل مادربرد (Mainboard or Motherboard)، سی پی یو(CPU)، رم (RAM)، هارد اچ دی دی(HDD) و هار های اس اس دی (SSD)، کارت گرافیک(GPU)، پاور(power). این قطعات که نام بردیم مهترین و اصلی ترین قطعاتی هستم که یک کامپوتر رو تشکیل میدن و عملا اگر نباشن سیستم به هیچ عنوان کار نمی کنه.

لپ تاپ مناسب موشن گرافی و انیمیشن سازی چه ویژگی هایی دارد؟

معمولا افرادی که قصد خرید لپ تاپ مناسب موشن گرافی و انیمیشن سازی را دارند، قبل از هر چیزی به ویژگی های سخت افزاری لپ تاپ توجه می کنند و معمولا ظاهر دستگاه برای آن ها در اولویت نیست! معمولا برای ساخت موشن گرافیکی از نرم افزار هایی مانند After Effects ، Illustrator، primeire، ۳DMAX، Cinema 4D استفاده می شود. اصولا برای اجرای این نرم افزارها به لپ تاپی نیاز است که از نظر سخت افزاری در رده بالایی قرار داشته باشد و بتواند به سادگی این نرم افزارها را اجرا کند و تسک ها و پردازش های مربوطه را انجام دهد.

پردازنده مرکزی یا CPU چه نقشی در لپ تاپ های مناسب موشن گرافی و انیمیشن سازی دارد؟

یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری در لپ تاپ ها، پردازنده است. پردازنده وظیفه پردازش داده ها را بر عهده دارد و اگر پردازنده از نظر عملکردی در رده خوبی قرار نداشته باشد، شما نمی توانید در سایر بخش ها نیز عملکرد مناسبی را ارائه دهید.

در لپ تاپ هایی که قرار است برای موشن گرافی و انیمیشن سازی استفاده شود. بهتر است که پردازنده از نسل آخر Core i5 یا Core i7 باشد. یا اگر به سراغ انتخاب لپ تاپ هایی می روید که پردازنده رایزن دارند می توانید پردازنده هایRyzen 5 یا Ryzen 7 را انتخاب کنید.

البته اگر بودجه محدودی در نظر ندارید و از نظر قیمتی دستتان باز است، لپ تاپ هایی با پردازنده Core i9 یا Ryzen 9 نیز انتخاب مناسبی هستند اما از نظر قیمتی تا حدودی گران هستند و بیشتر برای فعالیت های خیلی حرفه ای و پیچیده مناسب می باشند.

چه میزان رم را برای یک لپ تاپ مخصوص موشن گرافی و انیمیشن سازی انتخاب کنیم؟
رم یک حافظه موقتی است و در واقع محلی است که برنامه ها در آن اجرا می شوند. برخی از افراد حافظه رم با حافظه داخلی که برای ذخیره سازی است را اشتباه می گیرند، اما باید بدانید که این دو با یکدیگر تفاوت دارند. هر اندازه که ظرفیت رم کمتر باشد، امکان اجرای همزمان برنامه ها کمتر است. در مقابل رم بیشتر به این معنا است که امکان اجرای برنامه های همزمان در آن بهتر ممکن خواهد بود. اگر قصد انتخاب بهترین لپ ­تاپ برای موشن گرافی را دارید، پیشنهاد می­ شود که به سراغ انتخاب لپ تاپ هایی بروید که حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه رم داشته باشند و البته بیشتر لپ تاپ ها قابلیت ارتقا رم را دارند. پس اگر ارتقا دادن رم برای شما مهم است در زمان خرید لپ تاپ مخصوص موشن گرافی حتما به این نکته دقت کنید.

حافظه SSD و HDD به کار رفته در لپ تاپ های موشن گرافی و انیمیشن سازی
در لپ تاپ هایی که قرار است برای اموری مانند موشن گرافی و انیمشن سازی مورد استفاده قرار گیرد، نیاز است تا حداقل ۱ ترابایت حافظه مکانیکی یا HDD وجود داشته باشد و این میزان حداقلی است که باید در نظر گرفته شود. داشتن حافظه SSD در این دسته از لپ تاپ ها سبب می شود تا لپ تاپ شما حافظه بیشتری داشته باشد و در کنار آن سرعت بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. یکی از مزایای داشتن SSD این است که می توانید در مصرف انرژی نیز صرفه جویی داشته باشید.

پس اگر قصد خرید لپ تاپ مناسب برای انجام این کار را دارید، بهتر است به سراغ انتخاب لپ تاپ هایی بروید که حافظه SSD دارند.هرچه میزان SSD به کار رفته در لپ تاپ بیشتر باشد، سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

عملکرد پردازنده گرافیکی در لپ تاپ مخصوص موشن گرافی و انیمیشن سازی
پردازنده گرافیکی در کنار پردازنده اصلی نقش مکمل را اجرا می کند و در واقع عملکرد بهینه این دو در کنار یکدیگر می تواند منجر به ایجاد یک نتیجه خوب در پردازش داده ها شود.

در لپ تاپ های مخصوص موشن گرافی بهتر است به سراغ انتخاب دستگاه هایی بروید که حداقل ۴ گیگابایت کارت گرافیک مجزا داشته باشند. البته این حداقل انتخاب شما است و می توانید کارت گرافیک های ۸ تا ۱۶ گیگابایت را نیز انتخاب کنید. انتخاب میزان حافظه گرافیکی کاملا به این بستگی دارد که تا چه میزان قرار است فعالیت انجام دهید و در چه سطحی می خواهید این کار را انجام دهید. اگر فکر می کنید که در آینده به سراغ انجام کارهای حرفه ای تری می روید بهتر است از همان ابتدای کار لپ تاپی با ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اهمیت صفحه نمایش در لپ تاپ های مناسب موشن گرافی و تدوین
معمولا افرادی که قصد انجام فعالیت هایی مانند موشن گرافی و انیمیشن سازی را دارند، انتخاب نمایشگر در تصمیم نهایی آن ها اهمیت دارد. افراد فعال در این زمینه بهتر است تا به سراغ انتخاب نمایشگر های بزرگ بروند تا محدوده دید بیشتری داشته باشند. البته میزان رزولوشن صفحه نمایش و پنلی که در آن به کار رفته است، نیز موضوع مهمی است.بهترین لپ تاپ ها برای انیمیشن ساز ها و گرافیست ها از نظر صفحه نمایش، لپ تاپ است که حداقل دارای مانیتور ۱۵ اینچی یا مانیتور ۱۷ اینچی باشد و بتواند فضای دید مناسبی را برای کاربر ایجاد کند. البته دقت و تشخیص رنگ نیز نکته ی دیگری است که باید آن را مد نظر قرار دهید.بهتر است لپ تاپی را انتخاب کنید که پنل نمایش به کار رفته در آن IPS باشد.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.